L’engany digital: Nacho Tellado d’«Archivo VAR» desmunta la precisió del fora de joc semiautomàtic

La veritat incòmoda del fora de joc semiautomàtic, un sistema que Tellado considera precari: “No pots anar al mil·límetre amb una tecnologia tan inexacta”.

El fora de joc semiautomàtic, una de les grans novetats de la present temporada a LaLiga EA Sports, continua decidint partits i al mateix temps generant acalorades discussions entre la premsa, els analistes i els aficionats del carrer. L’últim episodi d’aquesta polèmica es vivia aquest diumenge al Reale Arena en el partit entre la Real Sociedad i el FC Barcelona: en el minut 14, Robert Lewandowski va marcar un gol que va semblar obrir el marcador per al conjunt blaugrana, però, després de la revisió, el sistema semiautomàtic de fora de joc va detectar que el davanter polonès tenia la punta de la seva bota avançada. El gol va ser anul·lat, i encara que l’àrbitre Guillermo Cuadra Fernández l’havia concedit inicialment, la tecnologia va decidir que no es mogués el marcador. En l’entorn barcelonista no van trigar a sorgir crítiques feroces acusant el sistema d’haver tirat malament les línies, però, davant la intervenció de la intel·ligència artificial, no va haver-hi marxa enrere.

Aquesta indignació blaugrana contrasta amb el silenci pel que va succeir al derbi de Montjuic quan li van anul·lar 3 gols a l’Espanyol, dos d’ells per fores de joc mil·limètrics. El primer, obra de Jofre Carreras, hauria suposat el 2-1 per retornar-los al partit, però el fora de joc, també mil·limètric, d’Omar El Hilali va invalidar la jugada. Després, Álvaro Tejero va anotar el que semblava el primer gol perico, però la tecnologia el va anul·lar també per un fora de joc gairebé indetectable. Posteriorment, Manolo González, entrenador blanc-i-blau, va intentar contenir la frustració, encara que va admetre que la decisió li va treure de les seves caselles: “No he vist encara les jugades, m’han dit que han estat justes, molt justes… És el fora de joc semiautomàtic, no? Està bé, està bé. És el que hi ha”. Una acceptació resignada que no oculta el malestar perico: tres gols anul·lats en una tarda que podien haver canviat el desenllaç del partit.

Aquest dilluns, en La Grada Ràdio hem abordat aquestes qüestions amb Nacho Tellado, un arquitecte que es va fer conegut a Espanya per les seves intervencions a Punto Pelota i, posteriorment, El Chiringuito i que ara és responsable d’Archivo VAR.

D’entrada, cal saber com funciona aquesta tecnologia: ho fa gràcies a una desena de càmeres independents de la retransmissió televisiva, situades en la coberta de l’estadi i que capten el moviment de tots els jugadors i de la pilota. Per a això, capta 29 punts dels futbolistes fins a 50 vegades per segon per tal de calcular la seva posició exacta al camp. Al SAOT, els àrbitres que són a la sala VAR només han de determinar el frame exacte, que ha de coincidir amb el primer contacte amb la pilota a l’hora de realitzar la passada, perquè després l’eina traci directament les línies de l’atacant i el defensor. A més, l’eina genera imatges en 3D per recrear, en funció de les dades recollides per les 12 càmeres, la jugada i mostrar-la posteriorment als espectadors que segueixen en directe la retransmissió televisiva. Precisament aquestes recreacions gràfiques estan en el centre de la polèmica.

Nacho Tellado, que ha analitzat aquesta tecnologia des d’abans de la seva implantació en LaLiga, s’ha lamentat que aquest problema està passant constantment, però que només aconsegueix repercussió quan afecta un dels clubs grans. Per a l’analista, també existeix el dubte sobre si és cert que les pilotes incorporin un xip com defensen els seus promotors: “En el passat Mundial es va utilitzar el xip, però parlem d’una competició petita que dura pocs dies i amb unes pilotes limitades. Aquí, a mi ningú no me l’ha ensenyat mai, el xip. No entenc el tema, escapa del meu coneixement. Hi ha un desconeixement enorme d’aquesta tecnologia, jo ja vaig demostrar en el seu moment que el sistema de línies no funcionava i s’ha canviat per un altre que crec que és igual de dolent. En el seu moment es va dir que s’aplicava amb un algorisme quan no deixava de ser un gràfic que s’avançava o endarreria manualment. I aquest era el famós sistema que costava 4 milions d’euros”. “És un sistema d’estar per casa, molt arcaic i precari”, insisteix Tellado, que exemplificant-lo en una de les jugades del passat derbi, conclou que “no pots anar al mil·límetre amb una tecnologia que no és adequada per a això. Si jo sabés que hi ha un sistema amb errors com l’anterior de línies, oferiria un producte que solucionés el problema, però són molt llestos, és millor eliminar la imatge real i posar-ne una de virtual que sempre pots modificar a voluntat. De fet, agafen aquesta imatge virtual des de molt lluny per poder canviar-la sense que es noti. El mètode perfecte per analitzar un fora de joc seria una cosa intermèdia, el 3D superposat amb la imatge real i que serveixi com a complement, no com a decisió final”. “Veig més incompetència que no pas mà negra, no està ben gestionat si dones tant de poder tecnològic als àrbitres”, afirma en qualsevol cas.