Mao Ye aposta pel creixement sostenible: “L’estabilitat econòmica és la clau de la supervivència de l’Espanyol”

Junta General d’Accionistes de l’Espanyol: des del club traslladen que l’estabilitat econòmica és clau per a la supervivència del club.

Desembre sempre ha estat un mes clau per marcar el rumb de qualsevol equip a la temporada, però en el cas de l’Espanyol, aquest tancament d’any arriba amb el panorama més desolador dels últims temps. Fora de la Copa del Rei després de caure en una eliminatòria que hauria d’haver estat un tràmit, els pericos miren la classificació de LaLiga amb un sabor amarg: zona de descens i la sensació que el vaixell s’enfonsa sense capità ni timó. Manolo González, el futur del qual sembla tornar a penjar d’un fil, no ha aconseguit esprémer a uns reforços estiuencs que estan lluny de permetre fer un salt de qualitat a l’equip. El veritable problema, no obstant això, radica en el terreny econòmic. Amb un límit salarial que estreny fins a asfixiar, les possibilitats de reforçar la plantilla en el mercat hivernal són pràcticament nul·les. I, per si no fos prou, la propietat manté una postura inflexible: no hi ha intenció d’injectar més capital per salvar un projecte que sembla estancat.

Durant la Junta General d’Accionistes s’ha fet un repàs a la situació financera de l’entitat, que fa uns dies abans de la desfeta a Girona, Mao Ye va pintar de color de rosa. El CEO ha insistit en la línia de treball destinada a mantenir un creixement sostenible, basat en diferents eixos, el primer d’ells la sostenibilitat econòmica. Mao ha explicat que l’estabilitat econòmica és l’única línia per garantir la supervivència de l’entitat. Quant a l’evolució del deute financer del club, explica que el repte de la temporada és posar a zero el deute amb tercers. Pel que respecta a la inversió esportiva, afirma que s’ha arribat a una ràtio del 70% d’inversió en el tema esportiu, cosa que no significa oblidar la pedrera. En l’aspecte social, ha destacat l’ascens en el nombre d’abonats i presència d’espectadors els dies de partit. Fins i tot ha explicat que hi ha esperances d’aconseguir la millor xifra dels últims anys.

Mao Ye considera important el creixement digital, per fer arribar el club a aficionats de tot el món, amb més de 9 milions de seguidors en totes les plataformes. També ha valorat el treball d’Espanyol Media, creadora de continguts propis, un esforç que reforça la marca del club.

Joan Fitó ha fet un repàs als aspectes econòmics del club. Ha començat fent esment a la filial existent a Mèxic i que ara mateix no té activitat, ja que està constituïda únicament per començar el Projecte Mèxic. Sobre el balanç de pèrdues i guanys, la temporada 2023-24 els ingressos es van veure reduïts lògicament pel descens del primer equip, encara que els números es van equilibrar per les vendes realitzades en el mercat d’estiu de 2023.

Sobre l’import net de la xifra de negoci, passa de 77 milions a 24, una important reducció de totes les línies d’ingressos menys referent a marxandatge per culpa del descens. El club ha respost fent una política de contenció de costos, inclòs en personal esportiu, i també d’explotació. Fitó conclou que s’ha reduït en 28 milions la despesa i es millora en 8 milions el resultat fins una mica més de 13 milions de pèrdues.

Sobre l’endeutament, a 30 de juny hi ha un ordinari amb tercers inexistent; sobre el préstec participatiu que es va iniciar amb CVC hi ha un valor de 43 milions, restant-ne per utilitzar més de 30. Hi ha dos préstecs a llarg termini amb Rastar Group, un d’ells respon a necessitats operatives de l’entitat que ha permès finançar la temporada.

Pel que fa al pressupost de la temporada 2024-25, el d’ingressos millora en 22 milions d’euros respecte de la temporada de l’ascens. Ha destacat de totes maneres l’empitjorament dels ingressos televisius. Si es compleixen les previsions del pressupost gràcies a la venda de jugadors, considera que es pot arribar a una xifra de zero pèrdues.